gurulohordo.blog.hu



Olaj hozott, olaj visz el

gurulohordo.blog.hu :: Szabó Lőrinc biztos nem örülne verscíme átköltésének, de jó felütésnek tűnt a mai poszthoz, amiben a gazdasági növekedés és az olajárak kapcsolata lesz a fő téma. 2017-ben mindenkit meglepett, hogy a világgazdaság szinte a semmiből, és valljuk be, kicsit Münchhausen báró módjára, újra nagyobb növekedési rátákat kezdett felmutatni. Nem is tartott sokáig a hurrá optimizmus. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Tényleg kevés személyautó van Ázsiában?

gurulohordo.blog.hu :: A közlekedés energiafogyasztásának megoszlása az egyes lehetséges módozatok között meglepően azonos a különböző fejlettségű országokban. Afrika vagy Oroszország nem igazán különbözik ebben Kanadától vagy az EU-tól. Kína és India viszont kilógnak a sorból. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


A dízel teherautókat miért nem tiltják ki?

gurulohordo.blog.hu :: A közúti teherfuvarozás nagyobb széndioxid kibocsátó, mint a személyautók, ráadásul dízel alapú, mégse kap akkora szabályozói figyelmet. Talán azért, mert ott kevésbé látszik az az alternatíva, ami a személyautóknál a villamosítás vagy a benzin.  [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Minden csapból orosz gáz folyik?

gurulohordo.blog.hu :: Az orosz-amerikai rivalizálás egyik terepe az EU-ban a cseppfolyósított földgáz (LNG) kereskedelme. E tekintetben eddig talán az amerikai LNG kapott nagyobb sajtófigyelmet, de a számok azt mutatják, hogy idén az orosz LNG áll nyerésre. Igaz, hogy a kettő együtt sem éri el a qatari behozatal tizedét, de ki gondolta volna, hogy a fagyos Yamalból több hajó érkezik majd, mint az USA keleti partjáról. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Jókor jó helyen?

gurulohordo.blog.hu :: Az amerikai energiahatóság becslése szerint az USA nyersolajtermelése már idén februárban meghaladta Szaúd-Arábiáét és augusztusban – közel két évtized után – az oroszoknál is többet termelt. A nagyobb kihozatalt az erős keresleti környezetben és az OPEC+ országok önkéntes és kevésbé önkéntes termelésvisszafogása miatt viszonylag gyorsan világpiaci exportrészesedésének növelésére tudta váltani. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 



Megtorpant az új személyautó eladásokban a dízelarány csökkenése

gurulohordo.blog.hu :: A német és francia havi adatokból az látszik, hogy a 2017-es csökkenő tendencia után 2018-ban megtorpant az új személyautó eladásokban a dízelek arányának csökkenése. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Megújulók vs. fosszilisek: mi történt 2017-ben?

gurulohordo.blog.hu :: A világ elsődleges energiafogyasztása 2,2%-kal nőtt 2017-ben. Bár a megújulók közel 17%-os bővülése 2016-hoz képest kiugró az energiaforrások között, ez az addicionális fogyasztásnak csak a negyedét fedezte. A fogyasztásnövekedés 70%-át továbbra is a fosszilisek (szén, olaj, gáz) biztosították. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Az autók egyre takarékosabbak, mégse drágulnak

gurulohordo.blog.hu :: Az utóbbi 15 év autói egyre takarékosabbak, de az áruk lényegében változatlan. Lehet, hogy nem is olyan borzasztó, ha a szabályozás kikényszeríti a takarékosságot? [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Egy jó ötlet csak annyira jó, amennyire megvalósítható

gurulohordo.blog.hu :: Ha csökkenteni akarjuk a CO2 kibocsátást, megfelelő ösztönzőket kell teremtenünk. Ennek alapvetően két útja van, támogatjuk a kevésbé szennyező kibocsátást vagy büntetjük a szennyezést. Az állami támogatásokkal azonban jellemzően két probléma is van, egyrészt az adófizetők pénze véges és sok minden másra is kell, másrészt az állam nem feltétlenül a legjobb döntéseket hozza, amikor azt kell kitalálnia, hogy milyen technológiák lesznek a nyerők a jövőben. A közgazdasági elmélet ezért alapvetően a második utat preferálja, pedig a karbon árazás csúfosan megbukott ezidáig a gyakorlatban.   [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Benzin, dízel, csalás és NEDC

gurulohordo.blog.hu :: Sok kritikát kapott az EU-s NEDC mérési szabvány az utóbbi években, hiszen a mérési ciklus nem alkalmas a valós körülmények közötti fogyasztás mérésére (le is váltja egy új szabvány idén szeptembertől). Az a haszna azért valamelyest megvolt, hogy segítette az egyes autók közötti összehasonlítást. Szerintem még egy további haszna is van (volt/lett volna): segíthet(ett volna) a csalók korábbi lebuktatásában. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 



Mit tehetünk a városi légszennyezés ellen?

gurulohordo.blog.hu :: Marton Mátyás és Tóth Gergely   Ebben a posztban a városi légszennyezettség egyre inkább felkapott témáját járjuk körül; mely tényezők járulnak hozzá a légszennyezés kialakulásához, melyek a leghatékonyabb csökkentési lehetőségek a közlekedési és a háztartási szektorra fókuszálva, illetve mit tudunk mi tenni, hogy egy tisztább levegőjű városban éljünk? [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Tovább fogunk-e élni 2060-ban?

gurulohordo.blog.hu ::   A születéskor várható élettartam Kelet- és Közép-Európában a brazil és argentin szinteken van jelenleg. Ráadásul az OECD éves nyugdíjjelentése szerint a relatív pozíciónk tovább fog romlani a következő 50 évben. Pedig a nyugdíjrendszerek fenntarthatósága érdekében megemelt korhatárok miatt egyáltalán nem mindegy, hogy meddig élünk még a nyugdíjba vonulás után. Az adatok alapján Magyarországon egyáltalán nem biztos, hogy az önkéntes nyugdíjpénztár tagoknak a járadékot érdemes majd választania az egyösszegű kifizetés helyett, különösen a férfiak esetében.   [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Kína már nem akar a világ szemétlerakója lenni

gurulohordo.blog.hu :: Halász György   2018. január 1-jén életbe lépett szabályozás szerint Kínába 24 hulladékcsoport behozatalát tiltották meg az ún. yang laji – „idegén szemét” csökkentése érdekében. Az érintett termékek a műanyagok mellett fémeket, sőt papírhulladékot is tartalmaztak. A változtatás oka egyértelmű(nek látszik): a világ hulladéklerakójának lenni egy bizonyos ponton túl már inkább hátrányos, hiszen az egyre növekvő hulladékmennyiség jelentős részét már Kínában sem tudták újrahasznosítani. Ráadásul a Kína fejlettebb részein felfutó fogyasztás egyre inkább elegendő hulladékot szolgáltat az újrahasznosításra az import nélkül is, amire már nem maradt kapacitás. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Exit vagy sem?

gurulohordo.blog.hu :: A magas olajár jó az olajkitermelő országoknak (és vállalatoknak), de nem jó az importőröknek és az olajtermékek fogyasztóinak. Az OPEC+ kartell azt a kényes egyensúlyt próbálja éppen megtalálni, amikor a termelés-visszafogás még nem emeli az egekbe az üzemanyagárakat visszavetve a keresletet, de már megéri beruházni a kitermelésbe még egy pesszimistább hosszabb távú keresleti előrejelzés mellett is. Annak ellenére, hogy többé-kevésbé konszenzus volt abban, hogy a 2016. végi kínálat-visszafogás elérte eredeti célját, a múlt heti OPEC találkozó egyik legfontosabb tanulsága az volt, hogy erről a „kívánatos” árszintről a kartell tagjai nagyon mást gondolnak és emiatt nem sikerült a korábbi egységes és fegyelmezett fellépés hitelességét megtartani. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Erősen kezdték az évet a villanyautó eladások

gurulohordo.blog.hu :: Az EV-Volumes adatgyűjtése szerint 2018 első negyedévében a konnektoros villanyautók (BEV+PHEV) eladásai világszerte 59%-kal nőttek az előző év azonos időszakához képest. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 



A foglalkoztatás bővülése önmagában nem gyógyír

gurulohordo.blog.hu :: Ezen a héten az USA feldolgozóiparára vetünk egy pillantást néhány ábrán keresztül. Ugyan a válság óta a szektor foglalkoztatása folyamatosan bővült, a termelékenység stagnál. Ez pedig súlyos kihívások elé állítja a szektort a következő években. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Miért magas az olajár?

gurulohordo.blog.hu :: A héten a Brent kőolaj ára átlépte a hordónkénti 80$-os szintet, ezzel a 2014-es beszakadása óta nem látott magasságba emelkedett. Az áremelkedés mögött egyszeri és strukturális tényezők is szerepet játszanak. Nézzük, mely tényezők felelősek az olajár-emelkedésért, és hogy mennyi ideig fenntartható az emelkedés, illetve a mostani relatíve magas árszint! [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Klímaváltozás és a közlekedés: mire számíthatunk?

gurulohordo.blog.hu :: Az üvegházhatású gázok (ÜHG) globális kibocsátása egyre csak nő , és – minden erőfeszítés ellenére – ez a folyamat még egy jó ideig folytatódik. A legnagyobb ÜHG kibocsátó szektorok az áramtermelés, az ipar, a mezőgazdaság és a közlekedés. Az áramszektor elég sokat tett kibocsátása csökkentése érdekében. Az elvárások a közlekedési szektorral szemben is nagyok, a szabályozás szigorodik, az áttörést azonban nem érdemes innen várni. Az alábbiakban a közlekedéstől várható ÜHG változásokat tekintjük át. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Az atomalku és az olajpiac

gurulohordo.blog.hu :: A héten Donald Trump újabb választási ígéretét váltotta valóra, amikor a világ vezető hatalmainak tiltakozása ellenére úgy döntött, hogy az USA visszalép az iráni megállapodásból, és újra szankciókkal sújtja az országot. Legutóbb, amikor szankciók léptek életbe Iránnal szemben az ország kőolajtermelése kb. napi 1 millió hordóval csökkent, és az ország gazdasága és társadalma is megszenvedte a szankciókat. Szerintünk a mostani döntés hatása kevésbé lesz drasztikus, de a bizonytalanság nagy, a megnövekedett geopolitikai kockázatok pedig újabb lendületet adtak a kőolaj áremelkedésének. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Együtt járnak külön utakon?

gurulohordo.blog.hu :: 2011 után több tényező együttes jelenlétének köszönhetően az addig együttmozgó regionális gázárak szétváltak. Az elmúlt években a divergencia látványosan csökkent. Kérdés, hogy elképzelhető-e újra a 2011 előtti állapot, a regionális gázárak még szorosabb konvergenciája a gázpiaci történéseket figyelembe véve? [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 



Éledezik az ETS-zombi

gurulohordo.blog.hu :: Az Európai Unió igyekszik élenjárni az üvegházhatás enyhítésében, amely törekvésének egyik fontos eszköze az üvegházgáz emissziós (a legnagyobb mennyiségben ez a szén-dioxidot jelenti, ezért gyakran szén-dioxidként emisszióként szoktunk rá hivatkozni) kereskedelmi rendszer, az ETS ( Emissions Trading System ). A 2005-ben indult ETS-ről 2013-ban még azt írtuk blogunkban , hogy szabályozási problémák miatt inkább tűnik félhalott zombinak, semmint a klímapolitika ígéretes eszközének. Az utóbbi hónapokban azonban, az új szabályozási feltételeknek köszönhetően mintha éledezni kezdett volna. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Ki fogja eltartani az egyre öregedő népességet?

gurulohordo.blog.hu :: Annak ellenére, hogy a népesség öregszik és csökken a munkaképes korú népesség, az aktivitási ráta jó néhány fejlett országban emelkedni tudott az elmúlt 20 évben. Általában – tehát azokra az országokra is, ahol az aktivitási ráta csökkent – igaz, hogy a nők és az idősebb (55 éven felüli) korosztály munkapiaci részvételi aránya látványosan nőtt, míg a fiataloké (15-24 évesek) csökkent. Az aktivitási ráta emelkedésében az is kulcsszerepet játszott, hogy az egyes országok milyen gazdaságpolitikai megoldásokat választottak a munkavállalási kedv növelésére.   [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Az LNG korlátai Európában

gurulohordo.blog.hu :: Az Európai Unió integrált gázpiacának megteremtése az egyik leghangsúlyosabb elem az Unió energiabiztonságának szempontjából. Az energiabiztonságot, a közös gázpiac létrejöttét és annak hatékony működését azonban jelentősen gátolja az EU-ba érkező gáz piacának koncentráltsága. A verseny várhatóan nőni fog a piacon a cseppfolyósított földgáz térnyerésével, ugyanakkor még így is vannak olyan korlátok, amelyek akadályozhatják a versenyt. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook 


Benchmarkolás az olajpiacon: búcsú a Brent-től?

gurulohordo.blog.hu :: Körülbelül 3 évtizede használják az olajpiaci szereplők a Brent jegyzésárat a globális olajkereskedelem benchmarkjaként. Szinte bármilyen beszámolót hallunk az olajpiacról, a kőolaj árából indulnak ki az elemzők, amelyet jellemzően a Brent aktuális jegyzésárával szemléltetnek. 3 évtizedes hagyomány nem tűnik el egyik napról a másikra, ugyanakkor érdemes szembenézni azokkal a tényezőkkel, amelyek egyre inkább megkérdőjelezik a Brent olajpiaci irányadó képességét. Ebben a cikkünkben röviden felvázoljuk a Brent fejlődésének történetét, és rávilágítunk azokra a faktorokra, amelyek hosszú távon a Brent hitelességének romlását eredményezhetik. [...]

google  archive  google  twitter  tumblr  facebook